پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230363
جمع‌آوري عجولانه سانتريفيوژ‌ها پيش از اجراي برجام را بررسي مي‌کنيم/ گلابي برجام همين دلار ۳۰ هزار توماني است
تاریخ انتشار : 1399/07/08 09:50:43
نمایش : 1476
رئيس کميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگويي تفصيلي از مکانيسم ماشه و گام‌هاي کاهشي تعهدات، «جمع‌آوري عجولانه» سانتريفيوژ‌ها پيش از اجراي برجام، انفجار در نطنز، اثرات احتمالي انتخابات آمريکا بر وضعيت ايران و پروژه توريوم سخن گفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فيزيکدان هسته‌اي است و در کارنامه اجرايي‌اش معاون رئيس جمهور و رئيس سابق سازمان انرژي اتمي وجود دارد.

در حال حاضر 62 سال سن دارد ولي او را شهيد زنده حمله تروريستي آذر ۱۳۸۹ مي‌شناسند که در يک سو قصد، منتسب به عوامل موساد، در ميدان دانشجوي تهران نزديک دانشگاه شهيد بهشتي مجروح شد. 

فريدون عباسي دواني در حال حاضر نماينده کازرون و رئيس کميسيون انرژي مجلس يازدهم است.

وي مي‌گويد که موافقان برجام اعلام کردند که امضاي کري تضمين است اما اين سؤال باقي است که کري الان کجاست و اصلاً او چه‌کاره است؛ نمي‌توانيم بگوييم که چون او رفيق ما بوده مي‌توانيم دست در جيب يکديگر کنيم؛‌ امضاي کري براي جمهوري اسلامي سند محسوب نمي‌شود.

عباسي مي‌افزايد کهگام‌هاي کاهش تعهدات برجامي ايران مانند راه افتادن بچه‌ها و به زمين افتادن آنها بعد از چند قدم برداشتن است که اصلاً گام نبوده و بسيار ضعيف است و حتي طرف مقابل هم آن را حس نکرد. 

وي مي‌گويد که آمريکايي‌ها هم اکنون شرايطي را ندارند که بتوانند با ايران بجنگند زيرا آنها حربه بالاتري به نام تحريم‌ها و فشارها را دارند که مشکلاتي را براي ما در حوزه اقتصادي، حمل و نقل، و تامين غذا و دارو و تحريم کشتيراني و بانکي به وجود آورده است اما هم اکنون دشمن خيلي زياد روي بحران‌هاي داخلي ايران حساب باز مي‌کند و اين کار را کم هزينه‌تر از جنگ مي‌داند.

رئيس کميسيون انرژي مجلس اظهار مي‌دارد که ساماندهي منابع انساني از نظر آموزش‌هاي تخصصي و واجدين شرايط جذب و ساماندهي نظام حقوق و دستمزد را مدنظر کميسيون قرار داده و به دنبال اصلاح آن هستيم و در همين راستا 106 هزار نيروي کارگري تعيين تکليف و کد کارگاهي اخذ شده است. 

عباسي مي‌افزايد که «شاهد فقدان مديريت منسجم در کشور هستيم» و تاسف مي‌خورد که چرا وزير نفت بايد مرتب در معرض حمله قرار گيرد در حالي که بايستي به رئيس‌جمهور حمله شود زيرا او بايد انسجام بين وزرا و صندوق و ديگر بخش‌‌هاي قوه مجريه را ايجاد کند. 

وي مي‌گويد که شنيده‌ است برخي اقدامات کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پيش از آغاز رسمي برجام انجام شده است لذا دستگاه نظارتي بايد به اين قضيه وارد شده و مشخص کنند افرادي که قبل از اجراي برجام اقدام به جمع‌آوري تجهيزات هسته‌اي مان کرده و يا حتي ممکن است خيلي از اين تجهيزات تخريب شده باشد را شناسايي کنند  و حتما اين موضوع در آينده از سوي کميسيون انرژي مجلس پيگيري خواهد شد. 

 

فارس:‌ در چند روز اخير شاهد اقدام غيرقانوني يکجانبه آمريکا در بازگشت تحريم‌هاي ايران با وجود مخالفت اعضاي شوراي امنيت هستيم؛ آيا اين موضوع با برجام ادعايي دولت حسن روحاني تناقض دارد؟

عباسي: ما بايد نخست برجام را بشناسيم؛ تعبير من آن است که برجام به معناي مجازات مجرم است. يعني موضوعي به نام پرونده هسته‌اي ايران مطرح بوده است. پرونده هسته‌اي ايران از آنجايي شروع شد که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دليل گزارشاتي که برخي از اعضاي آژانس دادند مسئله‌اي را به نام ابعاد احتمالي نظامي در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران بوجود آوردند و مدت‌ها ما با اين جمله در دولت نهم و دهم مواجه بوديم؛ مسئولان اجرايي کشور نمي‌پذيرفتند و تيم مذاکره کننده ما بحث نظامي را نمي‌پذيرفت و موضوع در همان PMD باقي مانده بود.

***پرونده PMD ايران تبديل به MD شده

در دولت يازدهم موضوع برعکس شد؛ سال 2015 آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي منتشر کرده و نظرش را در باره ابعاد احتمالي نظامي در فعاليـت‌هاي هسته‌اي مطرح کرد ولي بعد از آنکه در سال 2011 گزارش شماره 65 آمانو منتشر شد که ريز مسائل نظامي در آن مطرح و البته بعد از مدتي در سال 2014 مجدداً اين موضوع را تأييد کرد. 

 

 

اين موضوع مقدمه‌اي براي آغاز مذاکرات در دولت‌ يازدهم شد که مسئله PMD تبديل به MD شده است. يعني اينکه آژانس نظر خود را بيان کرده است و در حقيقت آژانس با اين اقدام خود ايران را از زمره فصل هفتم منشور شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر اينکه اين شورا مي‌تواند مجوز اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي را صادر کند خارج کرد و در حقيقت در اين موضوع تخفيف قائل شده و گفته است که اين اطلاعات در حد امکان‌سنجي و مطالعات علمي کار نظامي بوده است.

*** برجام يعني مجازات مجرم؛ انتظار سيب و گلابي از آن داريد؟

همه فشارهاي وارده به جمهوري اسلامي مبني براينکه بيش از اين تعداد سانتريفوژ نداشته باشيد، آب سنگين نداشته باشيد، راکتور اراک را تعطيل کنيد و ... براي آن است که ما را از دستيابي به سلاح دور کنند و در حقيقت اين موضوع بهانه آنها است.

زيربناي برجام بر مبناي گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال 2015 است و سپس با قطعنامه 2231 محکم‌کاري شده است و بيانيه 5+1 هم به آن اضافه شده است و حالا ما بايد بدانيم که از مجازات يک مجرم چه انتظاري داريد؟ انتظار داريد باغ سيب و گلابي آقاي روحاني را به ما دهند که جواب منفي است، چرا که مجازات، مجازات است و قرار است محدوديت اعمال شود. 

فارس: خيلي از کارشناسان و منتقدين به متن برجام و ضعف حقوق ملت ايران در آن ايراد دارند؛ چرا اين بي دقتي از سوي تيم مذاکره کننده هسته‌اي صورت گرفته است؟

عباسي: مطمئناً اگر برجام به درستي نوشته نشده باشد و افرادي در مذاکرات شرکت کنند که آنها هم افراد خبره‌اي در مسائل مختلف و حتي در زبان انگليسي نباشند و معنا و مفهوم کلمات را به درستي درک نکنند و بنا داشته باشند هر طور که شده توافق کنند چه انتظاري داريد؟؛ يک نظريه بر آنها حاکم است که هر طور که شده مي‌خواهند توافق کنند.

*** تا انتقاد مي‌کنند مي‌گويند بهانه را از دست دشمنان گرفتيم

البته منظور ما اين نيست که آنها خائن هستند بلکه مي‌گوييم آنها معتقد به اين نظريه که هستند که هر آنچه دارند مقابل ديگران ب‌گذارند تا صورت مسئله پاک شود. متأسفانه اين عده دقت نکردند که کجاهاي برجام امکان نقض دارد. مانند همين مکانيسم ماشه که اگر يکي از طرف‌ها شکايت کند تحريم‌ها مجدداً باز مي‌گردد لذا کاملاً مشخص است که منطقي حاکم نيست، معلوم نيست تيم مذاکره کننده کشورمان چگونه آن را پذيرفته‌اند که محدوديتي به کشور اعمال شود.

متأسفانه داوطلبانه پروتکل الحاقي را ما بيش از اندازه اي که کشورهاي ديگر رعايت مي‌کنند اجرايي کرديم، هر چند که عده اي دليل اين کار را گرفتن بهانه از دشمن عنوان کردند. هر بار که به برجام ايراد مي‌گيريم و انتقاد مي کنيم مي‌گويند مي خواستيم بهانه را از دست دشمن بگيريم.

*** هزار ساعت مطالعه سعيد جليلي درباره ضعف برجام

اگر هم کسي در سال‌هاي گذشته به برجام انتقاد و قصد راهنمايي داشت آن را نمي‌پذيرفتند در حالي که سعيد جليلي 12 ساعت ارائه تخصصي در اين موضوع در کميسيون ويژه برجام داشتند و شايد او در حد هزار ساعت وقت گذاشته بود تا گزارش مذکور تهيه شود. آن گزارش موجود و اسلايد‌هاي آن هم مشخص است. ضمن اينکه ريز مشکلات حقوقي، قانوني، علمي، فني و ... موجود است، اما متأسفانه گوش شنوايي براي اين موضوع وجود نداشت زيرا تفکر حاکم بر دستگاه اجرايي بناي آن داشت که تئوري مقاومت را قبول ندارد ضمن اينکه به دنبال تنش‌زدايي و تکرار اشتباه قبلي است و بر همين مبنا برجام را امضا کرد.

 

 

برخي‌ها مي‌گويند طرف مقابل به عهدش وفا نکرد اما چرا بايد وفا کند؟ آنها که قسم نخوردند؛ هر چند که موافقين برجام اعلام کردند که امضاي کري تضمين است اما اين سؤال باقي است که کري الان کجاست و اصلاً او چه‌کاره است؟ نمي‌توانيم بگوييم که چون او رفيق ما بوده مي‌توانيم دست در جيب يکديگر کنيم، در حاليکه امضاي کري براي جمهوري اسلامي سند محسوب نمي‌شود.

***اروپا گام‌هاي کاهش تعهدات برجامي ايران را مسخره کرد

طرف مقابل بدعهدي کرده و مفاد برجام را نقض مي‌‌کند؛ در مقابل ما هيچ کاري نمي‌توانيم انجام بدهيم که البته گام‌هايي هم برداشته شده است اما گام‌هايي که برمي‌دارند مانند راه افتادن بچه‌ها و به زمين افتادن آنها بعد از چند قدم برداشتن است و اصلاً گام نبوده و بسيار ضعيف است و حتي طرف مقابل هم آن را حس نکرد؛ حتي موگريني مسئول وقت سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرده ايران اصلاً کاري نکرده که ما بخواهيم پاسخ دهيم؛ او با اين واکنش، گام‌هاي ايران را عملاً مسخره کرده است. 

اصل برجام براساس نظريه تنش‌زدايي بوده که اصلاً اشتباه است چرا که اين نظريه مي‌گويد همه چيز را بگذار و واگذار کن؛ اروپايي‌ها به همين دليل زياده‌خواه شده و مطالبه بيشتري کردند.

فارس: استکبار و غرب هيچگاه اجازه نخواهند داد که ما بتوانيم پيشرفت کنيم؛ قطعا آنان با انقلاب اسلامي مشکل دارند و سعي مي‌کنند با حربه‌هاي مختلف ما را تضعيف کنند؛ اين بار برجام را قبول کرديم ولي زياده‌خواهي‌هاي آنها تمامي ندارد؛ نظر شما در اين باره چيست؟ 

عباسي: غربي‌ها جز اينکه جمهوري اسلامي کل برنامه هسته‌اي خود را کنار بگذارد و از منطقه بيرون بيايد و امکانات موشکي‌اش را حذف کرده و برد آن را کاهش دهد به طوري که حتي به حاشيه جنوبي خليج فارس نرسد راضي نخواهند شد که البته اين خواسته حداقلي آنان است، چرا که آنها به دنبال دست برداشتن ايران از انقلاب اسلامي هستند و بنا دارند تا ما حقوق بشر ساختگي آنها را بپذيريم؛ تبعات بعدي هم آن است که بعد از عقب‌نشيني‌‌ها مطالباتي را مطرح مي‌کنند مبني براينکه بايد حقوق زن و حقوق کودک از نگاه غرب را رعايت کرده و حقوق‌ اساسي‌مان را تغيير داده و اصل ولايت فقيه را حذف کرده و قانون اساسي را طبق نظر آنان تغيير دهيم.

*** دشمن هميشه استخوان در گلوي مسلمانان مي‌گذارد

جنگي که در اوايل انقلاب به جمهوري اسلامي تحميل شد را نبايد فراموش کنيم جواناني که اين جنگ را نديده‌اند نبايد موضوع را از اذهان پاک کنند. چرا که بايد بررسي شود که چرا اين جنگ با اين وسعت به ما تحميل شد. اين جنگ به خاطر اختلاف بر سر يک آبراه و يا چند کيلومتر زمين نبوده است چون اين اختلاف با مذاکره و ارائه سند قابل حل بود و نياز به جنگ نبود. 

 

 

سال‌ها است امارات درباره جزاير ابوموسي و تنب بزرگ و کوچک بحث دارد در حالي که وارد جنگ با ايران نشده است.

دشمنان برخي اوقات موضوعاتي را براي قرار دادن استخوان در زخم و گلو نگه مي‌دارند تا روزي براي آغاز جنگ به کار آيد و بهانه‌اي براي آن باشد.

***استکبار به دنبال کودتاهاي رسانه‌اي و نظامي عليه انقلاب اسلامي

صدام جنگي گسترده و با وسعتي هزار کيلومتري به راه انداخت و در مرزهاي زميني، هوايي و دريايي با جمهوري اسلامي وارد کارزار جنگ شد؛ او به دنبال سرنگوني جمهوري اسلامي بود که موفق هم نشد.

اين موضوع بخشي از شيو‌ه‌هاي مرسوم در نظام استکباري است که مي‌کوشند با کودتاهاي رسانه‌اي و نظامي و همچنين تحميل جنگ انقلابيون و يا دولت‌هاي انقلابي را از بين ببرند.

ما در ابتداي انقلاب اسلامي در حال تثبيت سياسي حاکميت و تثبيت سرزميني بوديم و هم‌اکنون هم در حال تثبيت علم و فناوري هستيم؛ مطمئناً فشارها نوعي ديگري عليه‌مان خواهد بود که با جنگ تحميلي سازگاري ندارد و به آن شکل هم نخواهد بود، لذا بايد بکوشيم در مجامع سياسي و يا مجامع بين‌المللي که دست استکبار جهاني است حداکثر استفاده را از آن ظرفيت کرده تا فشار به کشورمان نيايد. 

***بازگشت تحريم‌ها تهديدي عليه کشورمان نيست

البته اين فشارها عوامل داخلي هم دارد و متأسفانه عده‌اي در دستگاه اجرايي هم‌نظر با دشمنان براي فشار عليه جمهوري اسلامي هستند. 

من فعال‌سازي مکانيسم ماشه يا بازگشت تحريم‌ها را تهديدي عليه کشورمان نمي‌بينم چرا که بنيه دفاعي ما بسيار قوي است؛ خودم شواهدي دارم که بنيه دفاعي ايران قبل از انقلاب و بنيه دفاعي ما در دوران دفاع مقدس با بنيه دفاعي فعلي‌ قابل مقايسه نيست که البته وقتي به ظرفيت‌هاي داخلي ايران تکيه کرديم وضعيت دفاعي بهتر شد و پيشرفت چشمگيري کرديم.

ما در چند ماهه ابتداي جنگ، زمين را از دست داديم ولي وقتي انسجام مديريت پيدا کرديم فتوحات اسلام بيشتر شد و دشمن را عقب رانديم در نهايت ما پيروز جنگ شديم. هر چند که غرامت جنگي را تا کنون دريافت نکرده‌ايم ولي اين غرامت به کويتي‌ها از محل درآمدهاي نفت عراق پرداخت مي‌شود اما ما تاکنون عايدي از اين بابت نداريم. ضمن  اينکه برخي اوقات هم دولت عراق همراهي لازم را با ما ندارد.

مديريت فرماندهي کل قوا کاري کرد که تجهيزات‌مان با مديريت فعلي سازگاري پيدا کرد و همين اقدام هوشمندانه موجب دفاع نامتقارن شده است.

فارس: فتنه‌ها اخير را در کشور که دشمنان براي آن برنامه‌ريزي گسترده کرده بودند و حتي پياده نظام داشتند را چگونه تحليل مي‌کنيد؟ چرا بايد بحران‌هاي داخلي زياد شود؟ 

عباسي: آمريکايي‌ها هم اکنون شرايطي را ندارند که بتوانند با ايران بجنگند زيرا آنها حربه بالاتري به نام تحريم‌ها و فشارها را دارند که مشکلاتي را براي ما در حوزه اقتصادي، حمل و نقل، و تامين غذا و دارو و تحريم کشتيراني و بانکي به وجود آورده است.

*** بحران‌هاي داخلي ايران کم هزينه‌تر از جنگ است

متاسفانه دشمن در داخل کشورمان از برخي جناح‌هاي سياسي، قوميتي و فرقه‌اي نيرو گرفته و حتي برخي از آنها را شکل داده و حمايت مي‌کند تا بتواند ما را از درون متلاشي کند و بنا دارند اين فشارها را حفظ کنند که نمونه آن را در آبان 98، مرداد 97 و دي 96 و سال 88 مشاهده کرديم؛ متاسفانه در طول سال‌هاي اخير هم از خودمان نيرو گرفته‌اند و قدرت جذب از درون را افزايش دادند که البته دلايل مختلف سياسي،‌ فرهنگي و اقتصادي براي اين کارها دارند.

دشمن خيلي زياد روي بحران‌هاي داخلي ايران حساب باز مي‌کند و اين کار را کم هزينه‌تر از جنگ مي‌داند.

 

توافق آمريکا با ايران در موضوع برجام نفعي براي ترامپ نداشت و اگر او دنبال توافق بود که نبايد از برجام خارج مي‌شد. آمريکا نمي‌خواهد جمهوري اسلامي را به عنوان يک قدرت نوظهور و جهاني بشناسد ولي آيا ما بنا داريم که قدرت نباشيم و موشک نقطه‌زن 2 هزار کيلومتري نداشته باشيم؟ 

***دموکرات‌ها خطرناک‌تر از جمهوري‌خواهان هستند

آيا آمريکا بنا دارد با گذشت از خوي خودش با جمهوري اسلامي رفتار کند؟ اگر بناي مذاکره با آمريکا باشد و ايالات متحده بپذيرد که خسارات زيادي به ايران در کودتا، جنگ تحميلي، سقوط هواپيماي مسافربري، حکومت پهلوي و ... وارد کرده و حاضر باشد آن خسارت را بپذيرد در آن صورت مي توانيم با آنها مذاکره کنيم؛ ما که چنين تغييري را در سياست آمريکا و افکار هيأت حاکمه آن مشاهده نمي‌کنيم لذا توافق و مذاکره آمريکا با ايران شعار ترامپ است که مصرف داخلي حتي براي او هم ندارد.

من دموکرات‌ها را خطرناک‌تر از جمهوري‌خواهان در آمريکا مي‌دانم زيرا جمهوري‌خواهان سياست جنگ طلبانه داشته و صريح‌تر با طرف مقابل بازي مي‌کند اما دموکرات‌ها مکر و نظامي‌گري را با هم دارند و عملا آنها هم حيله‌گري و امنيتي‌گري انگليسي‌ها را دارند و هم سلاح در دست دارند.

آمريکايي‌ها براي ساقط کردن رژيم صدام در ابتدا او را تحقير کرده و شکاندند و از او نيرو و توان گرفتند و حتي افراد ناراضي‌ داخل رژيم صدام را جذب کرده و سپس به اين کشور حمله کردند.

*** نبايد درباره رفت و آمد روساي جمهور آمريکا برنامه‌ريزي کنيم

مغز متفکر و مرکزيت تصميم‌گيري‌ها در آمريکايي‌ها بر اساس منافع ايالات متحده تصميم گرفته و دولت‌ها را تغيير مي‌دهد؛ ممکن است يک روز دموکرات‌ها بر مسند قدرت قرار گيرند و يک روز جمهوري‌خواهان؛ بر همين اساس ممکن است يک روز ترامپ نقش مرد ديوانه را بازي کند و يک روز هم ممکن است اوباما با وجهه‌اي از اسلام و با نام حسين و رنگين‌پوست اين کار را بکند.

امروز نوبت کاراکتر ترامپ است که بحث‌هاي نژاد پرستانه را مطرح کرده و از جامعه مرکزي آمريکا حمايت کند ولي ما نبايد اصلا روي رفت و آمد جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها برنامه‌ريزي کنيم.

فارس: وزير نفت اخيرا اعلام کرده است که ساخت پالايشگاه کثافت کاري است در حالي که کشورهاي توسعه يافته با واردات نفت، ارزش افزوده زيادي را کسب مي‌کنند؛ چرا در زمينه ساخت پالايشگاه اقدام لازم را نکرديم تا بتوانيم با درآمدهاي آن اقتصادمان را بهبود ببخشيم؟

عباسي: آقاي زنگنه مهندس است و چندين سال مدير جمهوري اسلامي بوده و بعيد است که نظرش آن باشد که ساخت پالايشگاه، کشور را به کثافت مي‌کشد؛ احتمالا وي يک موضوع کلي در ذهنش بوده زيرا بعيد است که يک فرد تحصيلکرده بگويد ساخت پالايشگاه کثافت کاري است.

***خود تحريمي را جايگزين رفع تحريم کرده‌ايم 

هر صنعتي آلودگي‌هاي خاص خود را دارد و بهتر است که ما به آن آلودگي‌ها توجه کنيم و محيط زيست را تا حد ممکن آلوده نکنيم.

عده‌اي در کشورمان مي‌گويند انرژي هسته‌اي به چه کارمان مي‌آيد چرا که ما نفت و گاز داريم در حالي که بايد از همه انرژي‌ها استفاده کنيم ضمن اينکه ما به بنزين، نفت سفيد، ‌گازوئيل، سوخت هواپيما و وکيوم باتوم که ماده اوليه قير است نياز داريم.

 

توليدات قير در کشور محدود است و در حدود 6 ميليون تن در سال است و اگر ما پيشرفت مي‌خواهيم بايد مواد لازم را براي اين کار فراهم کنيم و با توجه به تحريمي که داريم اگر نتوانيم سوخت ناوگان حمل و نقل‌مان را تامين کنيم و به اندازه‌اي اضافه نداشته باشيم که بتوانيم کشورهاي همسايه را تغذيه کنيم و درآمد داشته باشيم مرتکب کار اشتباهي شده‌ و سرمايه کشورمان را از بين برده‌ايم و عملا خود تحريمي را جايگزين رفع تحريم کرده‌ايم ولي اگر ما بگوييم مازوت را نسوزانيم تا بتوانيم با آن برق توليد کنيم اين حرف درستي است يا اينکه بگوييم بايد گاز فلر را کنترل کنيم.

***در زمينه جلوگيري از اتلاف گاز فلر کارهاي خوبي صورت گرفته

هم اکنون در رنکينگ جهاني شرکت‌هاي آلوده کننده محيط زيست را دسته‌بندي مي‌کنند که اگر در اين زمينه مديريت لازم را داشته باشيم مي‌توانيم جايگاه مناسبي را کسب کنيم و اگر تعداد شرکت‌هاي ايراني در اين زمينه زياد شود خيلي خوب است.

درباره ممانعت از اتلاف گاز فلر کارهاي خوبي صورت گرفته است و اخيرا با مذاکراتي که با مسئولان وزارت نفت داشتيم آنها در حال تسريع اقداماتي هستند که گاز فلر را به فرآورده تبديل کنند تا از آن انرژي توليد شود.

فارس: در طول ماه‌هاي اخير اعتراضاتي از سوي کارکنان صنعت نفت براي اعمال ماده 10 اختيارات وزارت نفت صورت گرفته و آنها خواستار تعيين تکليف اجراي اين قانون شده‌اند؛ چرا در اين وزارتخانه به مشکلات نيروي انساني توجهي نمي‌شود؟ هر چند که کميسيون انرژي مجلس هم در اين باره کارهايي را انجام داده است.

عباسي:‌ مشکلات نفت ما در ابتدا به منابع انساني بازمي‌گردد يعني نيروي انساني زيادي روي دست وزارت نفت قرار دارد که در دولت‌هاي مختلف به اين وزارتخانه وارد شده‌اند و عملا وزارت نفت با مازاد نيرو مواجه است.

ما در جاهاي ديگر اشتغال ايجاد نکرديم به ويژه در مناطق نفت خيز به صنايع پايين دستي نفت و گاز توجهي نکرده و نتوانسته‌ايم محصولات پتروشيمي را به محصولات خرد در خودرو و لوازم خانگي تبديل کنيم. همين امر باعث شده اشتغالزايي در اقصي نقاط کشور به مسئله اساسي تبديل شود.

فارس: در ماه‌هاي پاياني هر دوره مجلس شاهد تلاش و رايزني و لابي نمايندگان براي حضور در وزارت نفت هستيم؛ نظر شما در اين باره چيست؟ آيا آنها براي صرفا حقوق و مزاياي بيشتر به اين وزارتخانه مي‌روند؟

عباسي: ما نبايد به همه دولت‌ها ايراد بگيريم در حالي که بايد به نمايندگان مجلس هم دقت کنيم زيرا در هر دوره‌اي تعدادي از اين نمايندگان به وزارت نفت فشار مي‌آورند که اين موکل مرا استخدام کنيد که واقعا تبديل به مسئله‌اي خاص شده است.

*** توان مديريت 3600 نماينده مجلس در 50 سال را نداريم؟ 

من از سال‌ها پيش معتقد بودم که توان مديريت نمايندگان مجلس بعد از پايان ماموريت‌شان و به کارگيري آنها در بخش‌هاي مختلف کشور را داريم؛ يعني جمهوري اسلامي آنقدر توان ندارد که در 50 سال بتواند 3600 نماينده مجلس را در دوره‌هاي مختلف اداره کند؟ تعداد زيادي نماينده وارد مجلس مي‌شوند و بعد از پايان ماموريت‌شان جامعه بايد احترام اين افراد که متخصص هستند را نگه داشته و از تجارب مديريتي‌شان حداکثر استفاده را بکند لذا جذب در دستگاه دولتي و وزارتخانه‌ها اشکال خاصي ندارد ولي آيا اينکه در حال حاضر چنين روشي استفاده مي‌شود و چگونه کار مي‌شود نمي‌گويم که حتما درست است اما در مجموع در هر دوره مجلس که در دست يک عده جناح خاص است فقط عده‌اي به دستگاه‌هاي اجرايي مي‌روند.

در شان صنعت نفت که صنعت برتر جامعه ما محسوب مي‌شود نيست که کارمند و کارگر با قراردادهاي متعدد و عناوين مختلف مشغول کار باشند. ما بايد زودتر به ساماندهي نيروي انساني و نظام حقوق و دستمزد و فرايند بازنشستگي آنان و خدماتي که آنها بايد بعد از بازنشستگي دريافت کنند، بپردازيم زيرا ما بايد به جوانان کشور آينده مثبتي را نشان دهيم.

***ساماندهي نظام حقوق و دستمزد صنعت نفتي‌ها در کميسيون انرژي

اين موضوع در دستور کار کميسيون انرژي مجلس است که ساماندهي منابع انساني از نظر آموزش‌هاي تخصصي و واجدين شرايط جذب و ساماندهي نظام حقوق و دستمزد را مدنظر قرار داده و به دنبال اصلاح آن هستيم. 

ما چندين جلسه با معاون منابع انساني وزير نفت جلسه برگزار کرده و انواع عضويت‌ها و مواردي که بايد اعمال مي‌شد را بررسي کرديم. که البته اين بررسي‌ها هنوز خاتمه پيدا نکرده ولي در مجموع روند بررسي مثبت است.

 

در همين راستا 106 هزار نيروي کارگري تعيين تکليف شد و کد کارگاهي اخذ شد؛ بايد مشخص شود که کدام پيمانکار بايد اين کارگران را اداره کند. زيرا نظرمان آن است که مي‌توان يک شرکت کلي داشت.

*** نبايد حقوق پرداختي به کارگر و کارمند با رقم قرارداد متفاوت باشد

شرکت‌هاي پيمانکاري ممکن است کارشان تامين نيروي انساني باشد و با اينکه قراردادي را با کارگر منعقد مي‌کنند ممکن است حقوق پرداختي به وي با رقم قرارداد متفاوت باشد. البته لازم است نظارت دستگاهي هم باشد ولي معمولا در نظارت‌ها غل و غش پيش مي‌آيد و اختلاف و تخلف وجود دارد که پرسنل هم ناراحت خواهند شد.

ما در صنعت هسته‌اي موضوع را به شکلي ديگر حل کرديم و افراد را رسمي نکرده و يا قرارداد مستقيم با دستگاه منعقد نکرديم بلکه يک شرکت تحت حاکميت سازمان انرژي اتمي تاسيس شد که قوانين کار را به درستي اجرا مي‌کرد و تلاش مي‌کرد حق پرسنل را ضايع نکند. در جذب پرسنل هم دقت کرده و آموزش‌هاي بدو خدمت را طي مي‌کردند که همين پيشنهاد را به وزارت نفت هم داديم ولي آنها بايد سازوکار قانوني مطابق خود را اعلام کنند. 

 

 

 

 


فارس: در مجلس دهم تلاش‌هايي براي اصلاح اساسنامه شرکت ملي گاز صورت گرفت؛ آيا در مجلس يازدهم اقدامي در اين باره صورت گرفته است يا منتظر دولت هستيد؟

عباسي: هم اکنون ما يک کتابچه به عنوان پيشنهادات اصلاح اساسنامه شرکت ملي گاز داريم ولي هنوز اين موضوع را در کميسيون انرژي بررسي نکرديم چرا که بايد اين موضوع به صورت رسمي از سوي هيأت رئيسه مجلس به کميسيون انرژي ارجاع شود.

خودمان برنامه‌ريزي کرده‌ايم که کميته گاز کميسيون بررسي خواهد کرد و افرادي که صاحب نظر در اين موضوع هستند و مي‌توانيم از آنها مشاوره بگيريم را استفاده کرده و تلاش مي‌کنيم تا هر چه سريع‌تر اساسنامه شرکت ملي گاز تصويب شود.

فارس: اخيرا نامه‌اي از سوي شما به عنوان رئيس کميسيون انرژي مجلس به آقاي زنگنه وزير نفت درباره چرايي عدم اجراي قانون پتروپالايشگاه‌ها نوشته شده است. پاسخي دريافت کرديد؟ آيا مي‌توان اميدوار به توسعه اين بخش باشيم؟

عباسي: من در مورد آخرين وضعيت پترو پالايشگاه‌ها به آقاي زنگنه نوشتم و وي پاسخ صحيحي را به نامه مکتوب من داد و او در اين نامه آن چيزي که قانون مشخص کرده بود را که مي‌بايست وزارت نفت آن را انجام مي‌داد توضيح داد که عملا اين وزارتخانه آن کارها را انجام داده است ضمن اينکه شرکت‌هايي هم که بايد در اين قضيه فعاليت مي‌کردند و از نظر تخصصي هم اهليّت لازم را داشتند و منابع مالي لازم را هم دارند مشخص شده است و اين شرکت‌ها نبايد ممنوع المعامله باشد و رعايت شده است؛ فقط اختلاف موجود در اين قضيه مربوط به تشکيل جلسه صندوق توسعه ملي است که مي‌بايست اين جلسه تشکيل شود تا تصميم‌گيري در اين باره اتخاذ شده و درباره نحوه تخصيص اعتبار لازم براي شرکت‌هايي که انتخاب شده‌اند گرفته شود. 

*** به جاي حمله به وزير نفت به رئيس جمهور بايد حمله شود

متاسفانه ما خيلي اوقات شاهد فقدان مديريت منسجم در کشور هستيم اين در حالي است که ما در يک جا مي‌بينيم کاري انجام مي‌شود ولي جاي ديگري قضيه گير مي‌کند؛‌ من تاسف مي‌خورم که چرا وزير نفت بايد مرتب در معرض حمله قرار گيرد در حالي که بايستي به رئيس‌جمهور حمله شود زيرا او بايد انسجام بين وزرا و صندوق و ديگر بخش‌‌هاي قوه مجريه را ايجاد کند ضمن اينکه معاون اول رئيس جمهور هم در اين باره مي‌تواند تعيين تکليف کند، اما ما اين موضوع را مشاهده نمي‌کنيم که من مي‌توانم به موضوع کشاورزي، خودرو و ... را بيان کنم که عملا ما شاهد انسجام مديريتي لازم نيستيم.

فارس: گفته مي‌شود عده‌اي پيش از آغاز رسمي اجراي تعهدات ايران در برجام اقداماتي را براي کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي انجام داده بودند؛ شما در اين زمينه تحقيقاتي را انجام داده‌ايد و کميسيون انرژي  به اين موضوع رسيدگي خواهد کرد؟

عباسي: عده‌اي به ما مي‌گويند که دولت پيش از اجراي برجام کارها و اقداماتي انجام داده است که من در اين باره چيزهاي را شنيده‌ام. هر چند که بعد از پايان مسئوليتم در سازمان انرژي اتمي به اين سازمان رفت و آمدي نکردم ضمن اينکه شنيده‌ام برخي اقدامات کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پيش از آغاز رسمي برجام انجام شده است اما مي‌دانم که اين موضوع دست خود سازمان انرژي اتمي هم نبوده زيرا از کاراکتر آقاي صالحي بعيد بود چنين اقداماتي انجام دهد و به نظر مي‌رسد که عواملي در آنجا بودند که اين کار را مديريت کردند.

*** جمع‌آوري پيش از موعد فعاليت‌هاي هسته‌اي قبل از برجام را پيگيري مي‌کنيم

دستگاه نظارتي بايد به اين قضيه وارد شده و مشخص کنند افرادي که قبل از اجراي برجام اقدام به جمع‌آوري تجهيزات هسته‌اي مان کرده و يا حتي در جريان جمع‌آوري به علت سهل‌‌انگاري موجب تخريب تجهيزات شده باشند را شناسايي کنند.

 

 

اين موضوع حتما در آينده از سوي کميسيون انرژي مجلس پيگيري خواهد شد و بايد مشخص شود که چه کساني بودند که برنامه هسته‌اي ما را به سمت برجام برده‌اند. ضمن اينکه حتي آنها که در بحث برجام ادعا کردند که قهرمان ديپلماسي هستند و زبان‌شان خيلي خوب است و سواد دارند هم بايستي بازنگري در مورد آنها صورت گيرد که چرا متن برجام با اين ضعف‌ها و اشتباهاتي که دارد را امضا کردند و به نقد عمومي نگذاشته‌اند و به حرف‌هاي منتقدين توجهي نکردند.

***سيب و گلابي برجام همان دلار 30 هزار توماني است

شخص رئيس‌جمهور در اين موضوع بسيار مقصر است چرا که هر وقت هر منتقدي که خواست اظهار نظر کند با حرف‌هاي حسن روحاني مبني بر اينکه «برويد به جهنم »، «بيسواد» و ... حمله کرد ولي در شرايط فعلي مي‌گويند برجام براي ما نيست بلکه براي مردم است و اگر اشکالي دارد به موضوع ديگري بازمي‌گردد. در حالي که قرار بود ما سيب و گلابي آن را ببينيم و به نظر مي‌رسد اين سيب و گلابي برجام همان دلار 30 هزار توماني است و تحريم‌هاي بيشتر و خروج آمريکا از برجام است؛ بوي برجام بسيار متعفن است.

فارس: رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به منتقدان برجام گفته بود که ظرف 2 هفته مي‌توانيم به شرايط قبل از برجام بازگرديم؛ شما در دولت آقاي احمدي نژاد رياست سازمان انرژي را بر عهده داشتيد؛ آيا چنين ظرفيتي وجود دارد؟

عباسي: آقاي صالحي گفته ظرف دو هفته به قبل از برجام برمي‌گرديم اما من مي‌گويم در همين مدت شايد فقط آقاي صالحي بتواند تصميم بگيرد ضمن اينکه اين سؤال را دارم که چگونه مي‌توان 10 تن اورانيوم غني شده را دوباره توليد کرد. و چقدر زمان مي‌برد اين کار را انجام دهيم؛ چه تعداد ماشين سانتريفيوژ داريم و با چه اطميناني طرف اين حرف را مي‌زند.

*** چرا بايد بتوانند مواد منفجره را در دفعات مختلف وارد تاسيسات اتمي کنند؟

در حالي که شاهد آن انفجار در نطنز بوديم. لذا اين موضوع هم بايد بررسي شود که چرا افرادي در اين زمينه سهل انگاري کردند که بتوانند مواد منفجره را در دفعات مختلف وارد تاسيسات اتمي ايران [اشاره به نطنز] کنند. به نظر مي‌رسد اين سخت‌گيري‌ها مخصوص ايراني‌هاست و دانشجويي که مي‌خواهد به آنجا برود و بنا دارد از اين سرمايه ملي استفاده کند بايستي از هزار پيچ و خم بگذرد. ما از طريق کميسيون انرژي مجلس حتما اين موضوعات را دنبال خواهيم کرد. 

***سايه امنيتي روي مسائل هسته‌اي مسائل را خراب کرده

البته موضوعات امنيتي به حوزه کاري کميسيون امنيت ملي مجلس بازمي‌گردد اما اين اشکال به آنها هم وارد است که به حوزه فني هم وارد مي‌شوند لذا تداخل مسئوليت‌ها در حوزه کميسيون‌ها هم در زمره مشکلات مديريت است که اميدواريم اين موضوع طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته حل و فصل شود.

کميسيون اصلي در حوزه انرژي اتمي کميسيون انرژي مجلس است و فقط موضوعات سياسي و امنيتي به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بازمي‌گردد که مي‌توانم به مذاکره اشاره کنم اما بحث‌هاي تخصصي آن به کميسيون انرژي مجلس مربوط است و اين ممنوعيت‌ها و خرابکاري‌ها از موضوعاتي است که ما مي‌توانيم به صورت تخصصي به آن ورود کنيم.

 

 

ما مقدماتي را براي اين کار آغاز کرده و در حال جمع‌آوري اسناد هستيم ولي سايه امنيتي که روي مسائل هسته‌اي کشور گذاشته شده خيلي از مسائل را خراب کرده که مي‌توانم به اين موضوع انفجارات اشاره کنم.

***کيفيت و انگيزه‌ نيروي انساني در بازگشت به قبل از برجام موثر است

وقتي از ما سؤال مي‌کنند چه زماني مي‌توانيم به قبل از برجام برگرديم به دليل همين ملاحظات امنيتي است. و من پاسخ مي‌دهم که ما بايستي شرايط را بررسي کرده و بر مبناي آن زمان بگوييم. يعني کيفيت نيروي انساني، انگيزه‌هاي نيروي انساني، ترددها، و راحتي دسترسي به امکانات و تجهيزات، درگير شدن ساير صنايع کشور به اين موضوع و کمک به يکديگر از موضوعاتي است که اگر بدانيم چه ميزان است در آن صورت مي‌توانيم زمان دقيق بازگشت به قبل از برجام را بيان کنيم.

کميسيون امنيت در باره خرابکاري صورت گرفته در صنايع هسته‌اي بررسي‌هايي کرده است و بايستي با رئيس اين کميسيون در نشستي حرف‌هاي خود را يکي کنيم و بعد اقدام لازم را انجام دهيم. 

*** بي دقتي و عجله در جمع‌آوري سانتريفيوژ‌ها را بررسي خواهيم کرد

عده‌اي مي‌گويند که قبل از آغاز برجام سانتريفيوژها را با سرعت زيادي جمع کردند و اين کار باعث تخريب آنها شده اما من نمي‌توانم به قطعيت اين موضوع را بيان کنم. «روتور» سانتريفيوژ که با سرعت و دقت بالايي مي‌چرخد از اهميت بالايي برخوردار است و بستگي دارد چه کسي سانتريفيوژ را جمع‌آوري کرده است.

اگر سانتريفيوژ با دقت جمع‌آوري شده باشد و درون جعبه قرار داده شده باشد و ضربه‌گير‌هاي لازم در درون جعبه قرار گيرد ممکن است آسيب نديده باشد ولي ممکن است هر دستگاهي بعد از «دمونتاژ» شدن مي‌تواند آسيب ببيند به خصوص آنکه اگر عجله در آن باشد که در مورد جمع‌آ‌وري سانتريفيوژ‌هاي ما چنين وضعيتي بوده است ممکن است آسيب ايجاد شده باشد چرا که مي‌خواستند به غرب نشان دهند ما خيلي شيک هستيم و همه چيز را کنار گذاشتيم و مسئله را پذيرفته و موضوع را حل و فصل کنيم، اما اين سياه‌رويي براي آنها ماند ولي آنقدر پررو هستند که حاضر نيستند از اين کار دست بردارند.

فارس: مقام معظم رهبري تاکيد بر رسيدن ايران به 190 هزار سو ظرفيت غني سازي داشته‌اند و مجلس و دولت هم مصوباتي در اين باره دارند اما اين رقم براي زماني است که ماشين‌هاي سانتريفيوژ‌هاي نسل يک و 2 داشتيم ولي به دنبال استفاده از ماشين‌هاي نسل 8 هستيم؛ آيا قرار نيست در اين رقم بازنگري صورت بگيرد؟

عباسي: من معتقدم که بايستي بر اساس نيازمان توليد کنيم و هر آنچه سرمايه ملي نياز دارد بايد توليد شود؛ اگر ما مي‌خواهيم کشوري باشيم که توانايي هسته‌اي را داشته باشيم بايستي ظرفيت لازم براي دستيابي به مواد غني شده در کشور را با هر غنايي و در هر حدي ايجاد کنيم و اگر اين ظرفيت را ايجاد کنيم ما مشکلي نخواهيم داشت.

 

 

 من به عنوان رئيس کميسيون انرژي مجلس نامه‌اي به معاون سوخت سازمان انرژي اتمي در مورد ذخاير و همچنين در مورد پروژه توريوم نوشتم.

*** دولت روحاني پروژه توريوم را تعطيل کرده

زماني که من در سازمان انرژي اتمي در دولت دهم مسئوليت داشتم پروژه توريوم شروع شده بود که اين کار در پژوهشکده چرخه سوخت انجام مي‌شد که نزديک به 7 ميليارد تومان بودجه براي آن در نظر گرفته بوديم؛ حتي قسط اول هم پرداخت شده بود يعني شرکت ساخت سوخت هسته‌اي ايران (سوره) قراردادي با پژوهشکده مذکور منعقد کرده و حتي فعاليت‌هاي هم کرده بود که در سال 92 و دولت يازدهم اين پروژه متوقف شده و پولي هم به آن ندادند و حتي تا مدت‌ها هم با همان اعتباري که به آنها در دوران گذشته داده بودند کارهاي خود را پيش مي‌بردند؛ ‌با آنکه اين موضوع در زمره کارهايي بود که ما آينده را مي‌ديديم تا بتوانيم از توريوم استفاده کرده و اورانيوم 233 توليد کنيم اما عده‌اي مي‌گويند ما اورانيوم نداريم ولي ما با اجراي اين پروژه مي‌توانيم رآکتور با توليد بالاي نوترون در کشور بسازيم و با کنار هم قرار دادن توريوم بخواهيم اورانيوم 233 توليد کنيم که رفتاري مشابه اورانيوم 235 و پلوتونيوم 239 دارد؛ اين در حالي است که دولت فعلي برنامه‌اي براي هسته‌اي ندارد. 

***قرارداد راه‌اندازي راکتور با روس‌ها چه شد؟ 

توافقي با روس‌ها براي راه اندازي رآکتور را که قبلا منعقد کرده بوديم هم اکنون مي بايست مي‌تواند مورد بهره برداري قرار گرفته و امکان توليد برق را از آن داشتيم؛‌ هم اکنون زمان لازم براي ساخت رآکتور تمام شده در حالي که اين قرارداد مربوط به سال 92 بود و دولت فعلي عملا در زمينه اجراي اين قرارداد ما را 5 سال عقب برد و هم اکنون هم اين رآکتور با مشکل بودجه مواجه بوده و کسي آن را تغذيه مالي نکرده است. هر چند که مسئولين فعلي سازمان انرژي اتمي مي‌توانند حرف مرا تصحيح کرده و اخبار خوشحال کننده به مردم بدهند و بگويند بودجه آن تامين شده است.

اگر دولت بودجه لازم براي پيشرفت فيزيکي اين رآکتور را در لايحه سال بعد به مجلس نگنجاند کميسيون انرژي مجلس حتما اين موضوع را به صورت طرح پيگيري خواهد کرد و ان شاءالله مورد تائيد شوراي نگهبان هم قرار مي‌گيرد.

فارس: ما در سال‌هاي اخير شاهد وقوع سيل‌هاي زيادي هستيم که برخي کارشناسان دليل آن را اِهمال وزارت نيرو در مديريت آبها و سدها مي‌دانند؛ وزارت نيرو يکي از حوزه‌هاي کاري کميسيون انرژي است در اين باره چه اقدام نظارتي کرده‌ايد؟

عباسي: در حوزه وزارت نيرو ما متخصصان خوبي در زمينه آب، برق، سدسازي و انرژي‌هاي نو داريم ولي ما در کشور از نبودن راهبرد رنج مي‌بريم که اين فقدان راهبرد در زمينه نفت، گاز و نيرو است. و همين طوري نمي‌توانيم بگوييم که وزير نيرو مقصر است، لذا بايد ببينيم چه چيزي دست وزير نيرو داده‌ايم. مشخص نيست که هر چه پول آب و برق در قبوض مردم است کجا مي‌رود و چقدر به وزارت نيرو مي‌دهند؟

*** دولت سهم وزارت نيرو از قبوض نمي‌دهد

وزارت نيرو چرا بايد به نيروگاه‌هاي خصوصي بدهي‌هاي کلان داشته باشد و اين نيروگاه‌ها در حد بخور و نمير پول بگيرند. و عملا نتوانند راندمان خود را افزايش دهند ضمن اينکه آنها نمي‌توانند تعميرات خود را عملياتي کنند و حتي در باره پرداخت حقوق نيروهايشان مشکل دارند. 

 

از يک طرف مي‌گويند برون سپاري مي‌کنيم و کار را به پيمانکار مي‌دهند ولي عملا به آنها پولي نمي‌دهند و او هم به امور آب شهرستاني پول نمي‌دهد و آنها هم به لايروبي کانال‌ها نمي‌پردازند و نيروهايشان از مردم پول گرفته و به عبارتي از ديگران ارتزاق مي‌کنند تا بتوانند زندگي خود را بگردانند. که اين موضع اجحاف در حق مردم است. 

مديران وزارت نيرو مستاصل شدند و چه دليلي دارد که همه پول قبوض به هدفمندي يارانه‌ها برود و پولي براي شبکه‌هاي فرسوده و اصلاح آن داده نمي‌شود.

*** در دولت انسجام لازم نيست

اگر آماري از ترکيدگي روزانه لوله‌هاي آب به شما بدهند شما تعجب مي‌کنيد و من حتي شهرستاني را سراغ دارم که بين 5 تا 7 ترکيدگي لوله آب در روز دارد. در حالي که بايد لوله‌هاي اين شبکه‌هاي فرسوده تعويض شده و لوله‌هاي بهتر با عمر ماندگاري بيشتر جايگزين شود.

ما در قرن 21 قرار داريم اما متاسفانه در بخش فاضلاب شهرهاي اصلي دچار مشکل هستيم و حتي قطر لوله‌هاي آب با واحدهاي مسکوني ساخته شده جديد استاندارد نيست.

مسئولان وزارت نيرو اين مشکلات را مي‌بينند اما ما در دولت انسجام لازم را نداريم؛ پول قبوض آب و برق وقتي جمع مي‌شود چرا سهم دقيق وزارت نيرو به آنها پرداخت نمي‌شود تا اين وزارتخانه بتواند آن را سهم توسعه و کم کردن اتلاف در حوزه‌هاي آب و برق کند ضمن اينکه وزارت نيرو مي‌تواند تکنولوژي‌‌هاي جديد و کنتورهاي هوشمند هم با افزايش اعتبارات بياورد.

*** چهار کميسيون مجلس به دنبال تعيين راهبردهاي آب، برق، نفت و گاز 

تعيين راهبرد در حوزه‌هاي مختلف آب، برق و نفت و گاز بايد به صورت مشترک از سوي کميسيون صنايع، اقتصاد و بودجه تدوين شود و بر همين اساس هماهنگي‌‌هاي خوبي بين رؤساي کميسيون‌ها ايجاد شده تا مسائل بين کميسيوني سريع‌تر حل و فصل شود و حتي جلسات هفتگي با يکديگر داشته و اين جلسات هفتگي حتي به صورت جداگانه با هيأت رئيسه مجلس هم برگزار مي‌شود و به همين دليل مجلس از انسجام خوبي برخوردار شده و مواضع مشترک خوبي گرفته مي‌شود. 

وقتي يک موضع‌گيري از مجلس خارج مي‌شود توسط رؤساي کميسيون‌ها و هيأت رئيسه کار کارشناسي بهتري انجام مي‌شود.

فارس: سوالي درباره اختلاف گازي ايران و ترکمنستان وجود دارد؛ کميسيون انرژي در اين باره ورود کرده و يا جزئيات آن را از وزارت نفت خواسته‌ايد؟

عباسي: من درخواست حضور سفير ترکمنستان را در مجلس دادم که اولين حرکت ديپلماسي پارلماني در مجلس يازدهم است و اين کار را سلسله مراتب اداري انجام دادم و به همين دليل نامه‌اي را به حسين اميرعبداللهيان مديرکل روابط بين‌الملل مجلس ارسال کرده و از او خواستم از طريق وزارت خارجه مقدمات حضور سفير ترکمنستان در مجلس را فراهم کنند اما متاسفانه همکاران وزارت خارجه از اين اقدام ترسيده‌اند و فکر کردند من قرار است از سفير ترکمنستان و يک فرد خارجي ديتا و اطلاعات گرفته و بر عليه زنگنه از آنها استفاده کنم و عده‌اي بنا دارند ذهن آقاي جواد ظريف را خراب کنند؛ وزارت خارجه به ما گفت ما مصلحت نمي‌دانيم سفير ترکمنستان به مجلس بيايد لذا من گفتم شما چه کاره‌ايد که مصلحت نمي‌دانيد؟ مجلس کاملا مستقل است و دولت حق ندارد در امور پارلمان دخالت کند. 

*** حضور سفير ترکمنستان در مجلس به درخواست کميسيون انرژي

سفير ترکمنستان در مجلس حاضر شده و تعدادي از همکاران وزارت خارجه در نشست با ما حضور داشتند. ولي بعد از پايان نشست مديران وزارت خارجه به من گفتند آقاي عباسي شما خيلي خوب در برابر سفير ترکمنستان صحبت کرديد و من به آنها گفتم شما پيسش از اين تصور اشتباهي داشتيد و من مصلحت ملي را بهتر از شما تشخيص مي‌دهم و شما اداري و تشکيلاتي هستيد و ما منافع ملت را پيگيري مي‌کنيم. 

 

سفير ترکمنستان در اين نشست گلايه‌هاي خود را مطرح کرد و من گفتم اين مسائل مربوط به گذشته است و بهتر است در مورد موضوع روز صحبت کنيم و نبايد در گذشته صحبت کنيم؛ ايران مي‌خواهيم کاري اقتصادي داشته و جاده‌ها و راه‌آهن وصل شده و تردد با توسعه بيشتري انجام شود و ترکمنستان مي‌خواهد به بنادر جنوبي ايران دسترسي پيدا کند؛ ما مي خواهيم به شما نفت بفروشيم و شما مي‌خواهيد گاز بفروشيد و جمهوري اسلامي اين گاز را از سرزمين خود عبور خواهد داد ضمن اينکه مسائل فرهنگي و هنري را مطرح کرديم. 

به صراحت به او گفتم بايد ديپلماسي پارلماني را توسعه داده و به نفع کشورهاي دوطرف کار کنيم؛ متاسفانه برخي دوستان فضا را به سمت مسائل سياسي سوق مي‌دهند.

من قرارداد ايران و ترکمنستان را از زنگنه خواستم و او در ابتدا متن انگليسي آن را براي ما ارسال کرد ولي ما متن فارسي را هم خواستيم و وزارت نفت اعلام کرد که اين قرارداد نبايد از کميسيون انرژي مجلس خارج شود و ما متن آن را در کميسيون قرار داده و اعضاي کميسيون آن را مطالعه کردند. ضمن اينکه بعد از بررسي‌هاي متعدد به اين نتيجه رسيديم که تقصيري متوجه آقاي زنگنه نيست زيرا او متولي دولت ترکمنستان و متخصصان اين کشور نيست. اين در حالي است که کيفيت گاز اين کشور بد است و دقت لازم را ندارد. 

ما نمي‌توانيم دست‌مان را زير سرمان بگذاريم و بخوابيم در حالي که دشمنان جمهوري اسلامي در ترکمنستان فعاليت کرده و روابط اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ايجاد کنند.

*** پيشنهاد اعطاي جنس و کالا به جاي بدهي گازي به ترکمنستان

اگر ما در موضوع اختلاف گازي ايران و ترکمنستان از موضع اقتدار برخورد کنيم و از ديپلماسي پارلماني و رسمي استفاده کنيم موفق خواهيم شد.

من به سفير ترکمنستان گفتم که ما قبول داريم بدهکاريم اما شما در مقابل، چرا شما از ايران جنس و کالا نمي‌گيريد؟ و قطعا ترکمنستان با شکايت کاري را پيش نخواهد برد و اگر هم شکايت کرده و بنا دارد که طلبش را بگيرد بهتر است بداند که ما بدهي را قبول داريم و حتي به آنها گفتيم نيازي به شکايت نيست زيرا بانک‌هاي ايران تحريم است و امکان تبادلات بانکي وجود ندارد که بدهي‌ خود را بپردازيم؛ هر چند که من به سفير ترکمنستان اعلام کردم که به وزارت خارجه‌اش اعلام کند ايران حاضر است بدهي خود را با جنس و کالا مبادله کند. ضمن اينکه حاضرم با همتراز خود در مجلس ترکمنستان مذاکره کنم. 

فارس: شما در اظهارات خود به استفاده از ظرفيت ديپلماسي پارلماني اشاره کرديد؛ همکاري خاصي بين کميسيون انرژي و وزارتخانه وجود دارد؟

عباسي: دستگاه ديپلماسي ما و تفکر آقاي ظريف کشور را به گروگان گرفته است؛ سال‌ها اين افراد حرف مقام معظم رهبري را که بايستي با کشورهاي همسايه فعاليت‌هاي بهتر داشته و روابط‌مان را توسعه دهيم عملياتي نکرده و آن را اجرايي نکردند.

***وزارت خارجه‌اي‌ها برجاميزه هستند و مطابق نظريه مقاومت فکر نمي‌کنند

رهبر معظم انقلاب بارها تاکيد کردند که حل مشکلات کشور در نيويورک، وين و ژنو نيست در حالي که اين افراد اين حرف صريح مقام معظم رهبري را گوش نداده و هر کاري که مي‌کنيم آنها راه خود را مي‌روند؛ خب چه کارشان کنيم؟ به افغانستان، عراق و سوريه سفر نمي‌کنند. در دولت احمدي‌نژاد هم وزير خارجه به سوريه نرفت و وزير اطلاعات و يکي از نمايندگان مجلس در بحران ابتدايي سوريه به آن کشور رفتند.

 

 

افراد خوب و باسواد در وزارت خارجه زياد است ولي من در جلسات متعدد ديدم که وزارت خارجه‌اي‌ها خيلي برجاميزه هستند و کارشناسان اين وزارتخانه مطابق نظريه مقاومت فکر نمي‌کنند. که البته اين اشکال نظري است و با آنکه آدم اين مملکت هستند اما در دستگاه ديگري فکر مي‌کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html